onsdag 8 oktober 2008

Kroppens mysterier











Då uschliga kräkbakterier grosserar för fullt här och nu , kan jag inte annat än att överlämna mig till den otroligt sinnrika kropp vi ändå har. Det finns sådana smarta inbyggda mekanismer i den. En är väl kräkreflexen.
Med vilken kraft och bestämdhet kroppen gör sig av med ovälkomna basilusker.
Det är bara att underkasta (upp) sig.

Apropå krankhet och vissas påstådda hypokondri, så var det både milt förvånade och lätt skrattretande att jag ur det vackra gamla biblioteket, under den väldigt tysta senaste helgen, helt slumpmässigt drog ut boken " Vår tids sjukdomar".
Publicerad anno 1880.
Riktigt roligt var det, så mycket att jag bröt allas andäktiga stund framför brasan genom halvkvävda skratt, att läsa kapitlet om vilka sjukdomar man fick av att åka med de nya moderna Ångtågen. Skakningarna kunde orsaka hemskt tråkiga nervproblem.
Vilket verkade vara diagnosen på modet. Allt och inget kunde vara farligt för nerverna eller hjärtat.
Vad kommer det att häpnas över om 120 år vad det gäller vår tids sjukdomar?
Apropå kräks...jag tror att framtiden kommer att undra varför vi använder rent gift, som ska slå ut cancerceller men som även slår helt vilt på resten av den stackars kroppen.
Eller att vi elchockar hela hjärnan för att bota svarta tankedjup.
Eller att vi ännu inte förstått till fullo, den fantastiskt intrikata kropp vi har, och dess processer som orsakar både degeneration men som även kan och vill hela sig.

Inga kommentarer: