torsdag 28 augusti 2008

Matchreferat...
















Det kom ytterliggare ett unket inlägg från höger.

Jag kunde inte ha kontrat bättre...

" DN landar på hallmattan.
Huvudnyhet är moderaternas debattartikel " Ställ tydligare krav på våra invandrare". Jag känner plötsligt tydligt att jag inte är invandrare.
Att ingen av mina identiteter kan formuleras så att någon annan kan ställa krav på min grupp. " Ställ mera krav på våra mammor", " ställ mera krav på våra författare", ställ mera krav på våra skåningar".
Det fungerar inte. Krav ställer man någon som ingår i en underordnad grupp. Krav ställer man på barn, på elever, på arbetslösa- och på invandrare.
Men nu ska jag ställa ett krav på våra moderater: Inse att det är en jäkla slump bara att ni är födda i detta land; ni har inte mer rätt än någon annan till någonting.
Sitt inte och vägra dela med er av denna slumpens gåva.
När ni inte själva kan leva upp till det mest basala -tacksamhet, ödmjukhet - varför är det ni som ska lära ut " grundläggande värderingar" till dem?

/Nina Björk "

En jabb från vänster.

Och dessutom en rejäl uppercut från någonstans i mitten...

Inga kommentarer: