fredag 17 juli 2009

Alla dessa TV dagar
















Efter ett halvår gloendes mer eller mindre på allt som rörde sig på TV:n, blandat med livochdöd tankar, djupsinniga böcker, och IPOD nedladdade P1 dokumentärer, har jag nu dels en insikt i att reklamen verkligen är opium för folket.
Att när den pumpas ut, i sin konsekvent dumlättfattliga upprepningsform, i all media, som konsumeras av alla i sån enormt stor tidsmängd, så är den tokhjärntvättande och bekräftar totalt att det inte kan finnas ett sätt att leva som inte domineras av konsumtion.
Dels har jag helt enkelt fått en överdos. Av skit.
Eller kan man hoppas, ett betingat illamående.
Fast sen finns det sånt som HBO serien " In treatment".
Utan reklam.

"Ur ETC 1-2/98.

10 råd till dig som läsare och tittare!

1. Läs inga tidningar, slå inte på radionyheterna och undvik TV om du kan. Läs böcker istället och prata med människor. Samtala. Det ger garanterat mer information och dessutom slipper du ha rubriksättarna flåsande i ditt öra.

2. Bry dig inte om nyheter. Det finns nämligen inga. Alla nyheter är utvalda åsikter som presenteras som viktiga eller oviktiga utifrån presentatörens ideologi.
Läs varje nyhetsartikel, hör varje nyhetsinslag som den tendentiösa åsikt det alltid i grunden är.

3. Om du går på gatan och ser löpsedlar så inse att de bara är reklamtexter, skrivna för att locka dig till köp. De handlar inte om vad som är viktigt att veta denna dag. Bara vad som kan vara lönsamt att sälja på.

4. Om du ändå läser en artikel eller ser ett program så kom ihåg att producenterna av det du läser enbart ser dig som en vara att leverera till annonsörerna eller ägarnas åsiktsbildning.
Media har inget som helst intresse i vad du tycker och tänker, media bryr sig inte om din vardag eller glädje. Media vill bara sälja på att locka dig tro att de bryr sig.

5. Det finns mediafria områden. Utnyttja dem! Skogspromenader är bra. Där finns inga löpsedlar. Simhallar är också fina. Det finns ännu inga tidningar som klarar av bassängens vatten. Inte ens Dagens eko orkar tag sig fram genom simhallens sorl.

6. Kom ihåg att varje fakta du ser, varje diagram och varje undersökning är skapad av människor som tycker något. Bakom varje siffra finns en åsikt. Bakom varje undersökning en annan som glömts bort eller tigits ihjäl.

7. Det finns inga kändisar. Ingen kungafamilj och inga sporthjältar. De är alla virtuella varelser som skapades på 80-talet i Steven Spielbergs datastudio. De åker runt i cybervärlden och fortplantar sig genom TV:s pratshower. De är alla fantasier ur den avlidne Lasse Holmqvists hjärna. De går omkring i ett evigt ”Här är ditt liv” just för att dölja det faktum att de vare sig existerar eller har ett eget liv.

8. Om du vill bli mindre stressad, få ett bättre sexliv, förbättra din ekonomi, veta din framtid, minska 5 kilo, höja din lön eller bara testa din partner så är det mycket enklare och billigare och snabbare att göra det genom att inte köpa eller läsa de media som tar upp din dyrbara tid med sådana råd och tester.

9. En normal tidning har tre ärliga sidor där man erkänner vad man sysslar med: Åsiktsskapande. Dessa är: ledarsidan, kultursidan och insändarsidan. Alla andra sidor går under falsk varubeteckning.
En normal TV-kväll har inga ärliga avsikter alls. (Varje leende är ditsatt av TV-shops ansiktssträckare. De tejpar upp kinderna på sidan så att ansiktet hela tiden tvingas le.)

10. Om du ändå känner behov av mediakonsumtion så gör det lätt för dig. Läs förra veckans tidningar, spela upp förra veckans nyhetsprogram. Då vet du att allt var överdrivet, trams och inget riktigt sant. "

Inga kommentarer: