fredag 6 mars 2009

Hard facts












" Sorg är att vara ensam. Jag kan inte dela min med någon. Deras är rädsla för att mista mig, tomrummet och deras smärta efteråt. Min är att inte finnas längre."

" Människokroppen består av över 10 biljoner celler. 10 miljoner celler dör och ersätts varje sekund. Cancersjukdomen startar i en enda cell- som börjar en ohämmad tillväxt. Det har visats sig att det är en felaktig instruktion mellan 2 och 8 av de 35000 gener som styr cellen. Idag vet man att Cancer inte är en sjukdom utan många. Det finns över 200 olika varianter. Även inom samma form av Cancer är alla helt olika med olika prognoser."

"Jag är så ensam med mig själv och min rädsla som en människa kan vara, när vissheten om hennes dödlighet inte längre låter sig hållas tillbaka och förträngas. "


Ur boken
" När beskedet är Cancer" av Marta Cullberg Weston

1 kommentar:

Anonym sa...

Mm, man äger sin egen känsla. Och jag med min dödsångest ska inte inbilla mig att förnuftet fått råda om jag var i din situation. Så här tänker jag: om du vill prar om döden, är jag inte rädd. Jag tänker att det inte är farligt att prata om rädslor. För hur bra det än är, över 80 % botas av cancer, så är cancer en dödlig sjukdom. Men Ia, vill du prata om din oro för döden, så kan du prata med mig. Jag är inte rädd. Jag lovar dig. Det är däremot jätteviktigt att du får ur dig dina känslor. Annars kommer det oidentiferbar ångest, och den har du haft nog av.
Kram Tessan