onsdag 11 mars 2009

Kamp för livet



















Nu är det fight.
I ena hörnan, en något darrig Maria, men med hela Karolinska och dess samlade vetenskap, mediciner för 1300 kr och en livsvilja som heter duga, bakom sig.
I andra hörnan, de mörka skuggorna som delar sig snabbt och äter sig in i nya blodkärl och celler.
Igår började vår sida med en 2 timmars behandling där vi satte in en ultrafin tråd som nu löper genom ett blodkärl från armen upp till ett ännu större ovanför bröstkorgen.
Efter 3 försök med en jädra massa stickande 2 cm ner i armen och en röntgen för att se att de hela satt där det skulle, var det bara att vobbla vidare till nästa doktor.
Där stacks det i total frontalattack rakt in i de mörka skuggorna för att utvärdera deras styrkor och svagheter.
Efter den dagen var det bara att erkänna att jag behövde använda mitt sprillans nya färdtjänstkort.
Fortfarande ny i de sjukas värld, trodde jag naivt att det var väl precis som vilken taxiresa som helst.
Nixpix. Här ska det som vanligt sparas pengar på de som redan är svagast.
Först får man beställa via en central växel.
En växel som landstiget upphandlat tjänster av, och för att det företaget ska tjäna mer pengar, har utlokaliserat till Moldavien.
Där pratas det inte speciellt mycket svenska vad jag vet.
Så det går hårresande historier i branschen om alla fel och kommunikationsmisstag som begåtts. Sen måste alla resor förstås samordnas på ett kostnadseffektivt sätt.
Vilket innebar att jag först fick vänta i 40 minuter på taxin, som istället för att åka direkt hem till mig, tog en avvikare till Alvik för att lämpa av en gamling. Jag hade nog kommit hem fortare på cykel.
Idag började vår hörna med att peta i sig 32 ( + 32 från igår i förbyggande syfte ) kortisontabletter.
Sen låg vi i dropp i 3 timmar för att få i oss det tunga artilleriet av cystostatika.
Efter det måste vi ta ytterligare 3 tabletter mot illamående och droppar för att motverka dessa tabletters förstoppningseffekt.
Imorgon måste vi dessutom injicera oss med en spruta vitablodkroppshöjande medel+ alla 35 tabletterna. Efter det trappas det ner på det massiva tablettintaget och efter en vecka har vi 2 veckors respit i kampen innan nästa holmgång.
Denna match beräknas pågå i 6 omgångar.
Hur jag beräknas må genom allt detta är okänt, dock vet man att kampen från min sida till stor del kommer att utspelas i peruk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det blir ju lite bakfram, eftersom jag läser dina inlägg bakifrån. Så jag säger än en gång OMG. Sex ronder, jag tycker du skulle få ha en avbytare. Men jag lovar att jag finns i din sinnesvärld och jag boxas som tusan.
Kram Tessan